Jag har lärt mig detta av dig och din rörelsecoaching

Vid gång:

  • att ta mindre steg,
  • stegen blir mjukare, utan ”dunset” i kroppen,
  • att tänka på hur jag använder hela foten och fotleden.

Vid jogg: 

  • som ovan, plus att ta lättare steg och därmed känns det som en mjukare rörelse i kroppen.
  • Effekten jag känner är att vad och smalben inte belastas på samma sätt, här kunde förut börja göra ont och ”knyta sig”.
  • Plus att jag knappt har någon träningsvärk efteråt.

Jag har också upptäckt att jag i en uppförsbacke kan ta mig upp lättare om jag ytterligare minskar stegen och höjer knäna och nästan trippar på stället – ser antagligen inte klokt ut, men väldigt stor skillnad i orken i kroppen! Och uppför backen kommer jag, även om det tar längre tid – med betydligt mindre mjölksyra. Läs mer om joggcoachning här, Joggcoachning eller Dags att börja jogga?

Så, en höjd medvetenhet och hur jag rör mig och en ökad uppmärksamhet på känslan och effekten i kroppen. / Tina

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om vad det är Tina har lärt sig? Hur hon gick till väga? Kontakta Rörelsecoach Ellinor, kontaktformulär. Att vid några tillfällen träna rörelsecoachning ger dig oanade möjlighet att komma tillrätta med sådant som inte stämmer i kroppen. Att dessutom bli mer medveten om hur kroppen fungerar minskar ofta stressen både i huvudet och i kroppen. Det är en riktig skön känsla att läsa sig att gå och röra sig rätt.

Kreafix Hälsa bedriver rörelsecoachning utomhus i Sätila. Vi promenerar eller joggar längs med Lygnerns strand vilket är en underbar miljö för reflektion, upptäckter och förändring. Kläder efter väder och vi rör oss ofta i ett lågt tempo där vi går eller joggar varvat med pauser för samtal eller övningar som hjälper dig att upptäcka hur du skall röra dig på bästa sätt.

Välkommen!

Tinas upptäckter – jag har lärt mig
Tagged on:                 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.