Vet du om att om att många av oss går runt och har ont? Jo, det är faktiskt sant! Att gå på ett mer skonsamt sätt och som kroppen är tänkt, minskar smärta och skapar energi. Öka din medvetenhet och lär dig gå rätt.

”Nu när jag lyssnat på dig så tänker jag att det är alla dom där stegen vi tar varje dag som påverkar. Det är där man skall börja innan man börjar springa.” Christer, 71 år

HUR SLITER DU DINA SKOR?

Tänk på att alla de steg du går i vardagen påverkar dig och att en förändring kan göra stor skillnad i ditt välmående. Vi är alla olika och träningen anpassas efter dig och vad du behöver förändra. Det är fokus på att få en skonsam rörelse, hitta återhämtning och att minska belastningen på kroppen.

Det skall vara skönt att gå!

Men varför behöver jag lära mig gå? Varje steg du tar varje dag, påverkar din kropp. Ett felaktigt steg flera tusen gånger om dagen kan kanske vara en del i förklaringen till varför du har ont i din rygg eller ditt knä. Tänk på att små men väldigt effektiva förändringar kan göra stor skillnad.

”Det som träffade mig mest var hur hårt man slår ner häl, fot i backen och att det faktiskt kan påverka min rörelse. Jag har efteråt funderat på om det är det som gör att jag har problem med benhinnorna..” Ylva, 43

Hur skall man gå rätt? Hur skall jag göra för att lära mig att gå rätt? 

En stor del i träningen är att göra dig medveten om ditt rörelsemönster och hur det påverkar din hälsa. Att gå och/eller springa varvas med olika övningar för att stärka din kropp. Det ingår även samtal och reflektioner ingår i träningen för att förändringen skall bli bestående under längre tid. 

Träningen sker utan prestationskrav och i en avslappnad miljö. Alla kan delta och jag har tränat både äldre och barn och alla åldrar där emellan. Och det är kravlöst förutom att du faktiskt vill prova och redo för att göra en förändring i ditt sätt att gå och röra dig.

Jag utgår alltid ifrån vad du är och hur du kan och vill röra dig. Träningen utgår från dig och dina behov. För att förändringen i rörelsesen skall bli bestående, handlar träningen om hur det känns i kroppen när du rör dig. Det är önskvärt om återkommer och tränar rörelsecoachning vid några tillfällen över en längre period.

”Jag kan varmt rekommendera den här kursen! Du lär dig inte bara gå på ett effektivt och skonsamt sätt utan minskar även stressnivån i vardagen markant. Ta chansen!” Linda

HUR GÅR DET TILL?

Rörelseträningen / Rörelecoachningen varvar övningar med reflektioner och samtal för att öka din medvetenhet om hur din kropp fungerar och reagerar.

När du lär dig gå rätt får du med dig:

  • Kroppens funktion i gång
  • Övningar för att stärka upp rörelsen
  • Praktiskt uppleva en förändring
  • Ökad medvetenhet om hur du fungerar

LÄR DIG GÅ RÄTT – ÄR DET NÅGOT FÖR DIG?

Haltar du? Ofta ont i din rygg, höft eller knän? Trött efter att ha gått en bit eller svullnar dina fötter? Har du funderat på hur du går och om det påverkar dig? Hälsporre, ont i hälen eller hälsenan? Operarat höften? Artros? Eller bara nyfiken?

Då är detta något för dig! Läs mer om Rörelsecoachning här på bloggen t ex Har du funderat på hur du går? eller gårätt. Det finns även möjlighet att boka tid på Kreafix Hälsas hemsida.

LÄR DIG GÅ RÄTT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.