Hur går det till?

En stor del i träningen är att göra dig medveten om ditt rörelsemönster och hur det påverkar din hälsa. Gång och/eller löpning varvas med olika övningar för att stärka din kropp. Det ingår även samtal och reflektioner träningen för att förändringen skall bli bestående under längre tid. Rörelsecoachningen anpassas efter dina behov.

Rörelsecoachning / träningen sker utan prestationskrav och i en avslappnad miljö. Alla kan delta och jag har som rörelsecoach tränat både äldre och barn och alla åldrar där emellan. Jag bemöter dig där du är i din rörelse och mående. Många som träffar mig har ofta ont och har haft ont under längre tid. Många gånger släpper viss smärta redan efter första träningen. Men en del vill även ha hjälp med att hitta ett skonsammare och skönare sätt att springa på eller helt enkelt komma igång med löpning utan att behöva känna press eller vara rädd för smärta.

Rörelsecoachningen

Det är kravlöst förutom att du faktiskt vill prova och redo för att göra en förändring i ditt sätt att gå och röra dig.

Jag utgår alltid ifrån vad du är och hur du kan och vill röra dig. För att förändringen i rörelsen skall bli bestående, handlar träningen om hur det känns i kroppen när du rör dig. Vilket innebär att du behöver fundera och känna efter hur din rörelse påverkar dig när du rör dig. Fokusområden är hur ditt steg är, andningen, spänningar i kroppen samt kroppsposition. Vi har en förmåga att belasta vår kropp snett vilket skapar spänningar och ofta även smärta. Smärtan uppstår gärna när vi vill ta i men kroppen inte riktigt är redo för belastningen t ex ett ryggskott. Kroppen är redan trött och sliten men vi förväntar oss att den skall klara lite till. Vilket den inte alltid gör även om den gör sitt bästa för att göra det du vill.

Det är fördelaktigt att se det som något återkommande under en period. Tätare i början och längre mellan träningstillfällena där efter. Övningar, plats och tempo anpassas efter dig som tränar. Vid träning utomhus rekommenderas kläder och skor efter väder. Vi träffas oftast utomhus i Sätila vid Lygnern. Det är en plats som ger utrymme för förändring och reflektion samt att den är utmärkt för att genomföra övningar vid och det går även utmärkt att både gå och springa/jogga där.

Boka tid

Det finns alltid möjlighet att höra av sig till mig med frågor eller funderingar, enklast når du mej via info@kreafixhalsa.se. Det finns även möjlighet att nå mig via Facebook eller Instagram och på hemsidan finns ett kontaktformulär. Men vill du boka en tid direkt, gör du det på min bokningssida.

Läs mer om rörelsecoachningen på dessa sidor här på bloggen:

Här finner du Kreafix Hälsas mejlkurs som ger dig grunderna i rörelsecoachning, läs mer om kursen här. Den är gratis. Vill du komma direkt till anmälan, finner du den här.

Hur fungerar rörelsecoachningen?
Tagged on:             

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.